В МРЕЖИТЕ НА АГНИ-ЙОГА. Н.Кроткий, психиатър. /из "Пътища, водещи към ада"/

Както и мнозина от съотечествениците ми, изпитвайки духовен глад след многото години на войнстващ атеизъм, аз се хвърлих в бездната на духовните търсения, които ме доведоха при учението на “Живата Етика” (Агни-Йога). С какво ме завладя тя?

С новите, напълно потресаващи за атеиста дилетант знания за устройството на света, и преди всичко на духовния свят. “Живата Етика” се представя като някакъв синтез от наука, религия и философия, “синтез” между културите на Изтока и Запада. Тя призовава към “духовна еволюция”, към онова, което жадуваше моята душа, и бързо обръща светогледа на 180 градуса... Но...

Първите две книги на Агни-Йога “Зов” и “Озарение” са обединени от общото название “Листа от градината на Мория”. Тези две книги са разгърнат пролог на серията на Агни-Йога, състояща се от 13 (!) книги, печатани в течение на 13 (!) години - от 1924 до 1937 г. “Учението” се представя като “Духовен манифест на бъдещото човечество”. Желанието да разбера кой е “Учителят Мория” възникна веднага, но в търсенето на отговора измина година и половина. Аз знаех, че Махатма Мория е “Учителят” на Е. И. Рьорих. Знаех, че в течение на много години той й е диктувал “Учението” по телепатичен път. Но не знаех кои са учителите на “Учителя Мория” и коя “школа” представляват.

“Учителят” призовавал своя ученик, а по-точно - ученичката си, да стане ловец, прелъстител на човешките души. В мрежите на това “Учение” са се хванали много търсещи и духовно неопитни, такива като мене, нямащи християнски имунитет хора, основно от средата на интелигенцията. Да разбера кой е “Учителят Мория” и какво представлява самото “Учение за Етиката” ми помогна отчасти книгата “Жива Етика”, издадена в Москва.

Географският адрес на “Учението” се оказа съвсем земен, а не небесен: “Дадено в долината на Брамапутра, извираща от езерото на Великите Наги, пазещи заветите на “Риг-Ведите”. Нагите в индийската митология са “полубожествени същества” със “змийско тяло и една или няколко човешки глави” (!). На тях им принадлежи подземният свят, където пазят “безчислените съкровища на земята”. Те се почитат като мъдреци и магьосници, способни да съживяват мъртвите и да променят външния си вид, живеят във водата и на сушата (!).

Научих, че Мориа е свещена планина в околностите на Йерусалим. На нея старозаветният патриарх Авраам, покорен на Божията заповед, възнамерявал да принесе в жертва сина си Исаак. Цар Давид купил планината Мориа, за да извършва там всесъжение и мирни жертвоприношения. Синът му Соломон построил на планината храм, впоследствие разрушен от римляните. Според мюсюлманското предание Мохамед посетил планината Мориа и от върха й се възнесъл за беседа с Аллаха. В памет на това мюсюлманите отбелязват празника на възнесението, а джамията, построена от Омар на планината Мориа през седми век след Рождество Христово, се почита от мюсюлманския свят за трета по значимост след храма на Кааба и гроба на Мохамед. В “Книга за жертвата” (“Зов”) се споменават още две имена на Мория. Първото - Алал-Минг, “Учител на Тибет”. Второто - шейх Расул-Ибн-Рахим, или Расул Мория, който бил “едно от въплъщенията на Махатма Мория”.

И така, мюсюлманската джамия, построена на свещената планина, и шейх Расул Мория, той и “Учителят на Тибет”, той и “ Учителят по Жива Етика”. В “Живата Етика” се прекарва мистична връзка между свещената планина Мориа с името на Махатма Мория. Изглежда, че “Зовът” на Агни-Йога е вик на предизвикателство към християнина.

Името на Иисус Христос се споменава в “Учението” нееднократно, в това число още от първите редове на книгата “Зов”: “За Христос с любов ревнувам, на Христа радост нося” - и не е ли затова, за да се приспи бдителността на лековерните християни (само по кръщение, а не по начин на живот). Втори път споменатият в “Книга за жертвата” Иисус Христос е споменат вече всуе, наред с другите “Учители”, например шейх Расул-Ибн-Рахим. Йогата Рамачарока в “опуса” си “Окултна биография на Иисус Христос” отива още по-далеч. Без да му мигне окото, той твърди, че Иисус Христос е ученик на Махатма, някога е посетил Хималаите (?!) и е усвоил безценните знания, предадени Му от хималайските учители. За какво им е притрябвала подобна нечистоплътна фалшификация? Само за да могат постоянно да валят в калта Божия Син и Неговото спасително учение, внушавайки, че заслугата на Христос е минимална, а християнството е вариация на източните религии.

Но и това не е всичко! Оказва се, ако се вярва на махатмите и рьориховците, че Христос е имал отрицателни програмни установки, “минусова карма”. “Минусовата карма” според “учението” това е “тщеславие, предателство, несъпротивление на злото, садизъм, разврат, пиянство, лъжа и други пороци, осъждани от съвременния морал”. Ето какъв е, твърдят рьориховците, вашият Господ Иисус Христос! Могат да бъдат цитирани много подобни “откровения”. По същия начин става и явно сатанинската подмяна на думите на Пресветата Богородица: “душата ми величае Господа, и духът ми се зарадва в Бога, Спасителя мой” (Лук. 1:46-47) с нещо ново: “И духът ми се зарадва в Бога, твоя Спасител”. И това не е просто демократична търпимост, признаване на чуждите вярвания, както се твърди в “Учението”. Защото по-нататък се предлага: “...И обменяйки (?!) Господа, ще идете при Единия” (“Озарение”). Каква “размяна” предлагат авторите на “Агни-Йога”? Не е ли този “обмен” явно богоотстъпничество? Христопродавство?

По-нататък ми беше интересно да науча, че така наречената “огнена болест” (чети: беснованието) на Е. И. Рьорих се нарича окултна треска (“...познато на нас явление”, “Зов”). Но окултизмът, както е известно, е стремеж на падналия, греховен и бездуховен човек да проникне в тайните на света независимо от волята на Твореца, да стане бог без Бога, да получи свръхестествени, свръхсетивни (екстрасензорни) способности със съдействието на нечистата сила (сатаната) и да влияе на обкръжаващите го хора и световни стихии.

Така съвсем неочаквано за себе си аз стигнах до извода, че “Живата Етика” е окултно, явно сатанинско учение. Учение на “Учителя Мория”, магьосника от езерото на Нагите, в чиито мрежи била уловена и самата Е. И. Рьорих. В “Учението” има много информация за психическата енергия и за това, как да се натрупва тя. Постулатите му са дадени в сбит, концентриран вид, поднасят се в поетична, привлекателна форма. На места текстът прераства в молитва към духа на тъмнината, на места - в притча. Но най-често това са “кратки, енергични афоризми, призиви, резки като удар на мълния”. Текстовете на “Агни-Йога” по същество са внушение, сугестия. Те носят голям заряд от отрицателната демонична енергия на нейните “Учители”. Тази сатанинска енергия почувствах върху себе си, като получих екстрасензорни способности, което ми беше приятно и подгряваше тщеславието и гордостта ми. Станах като обсебен. Що се отнася до уж духовния ръст, то “Учението” няма ясно ядро, кодекс или заповеди. Разсъжденията за духовното са красиви думи и нищо повече, някаква илюзия за духовен ръст, самоизмама.

Когато чете книгите на “Учението”, човек се моли за своите “Учители”, без дори да подозира, че “Живата Етика” не е просто “Учение”, което дава знание, а псевдорелигия, страшен духовен фалшификат, и че той, прелъстен от подобни знания, е предал Христа. Онзи, в Името на Който той най-вероятно е бил кръстен като дете, и Който е заповядал: „Недейте се нарича учители; защото един е вашият Учител - Христос, а всички вие сте братя.“ (Мат. 23:8)

И Апостолът ни е предупреждавал: „Имало е и лъжепророци между народа, както и между вас ще има лъжеучители, които ще вмъкнат пагубни ереси и, като се отричат от Господа, Който ги е изкупил, ще навлекат върху си скорошна погибел.“ (2 Пет. 2:1)

Именно знанията, получени от мен от Свещеното Писание (Библията), трудовете на Светите отци на Православието, и милостта Божия ми помогнаха окончателно да разбера, че зад нашите на пръв поглед мили, добри и простодушни съотечественици Е. И. Рьорих и мъжа й Н. К. Рьорих стоят духове, да разбера на кого съм се доверил и в чии ръце съм оставил душата си, както и към какви непоправими последици можеше да доведе това, ако Господ не бе ме спасил.

Хората от типа на семейство Рьорих Христос е наричал “крадци и разбойници” (Иоан. 10:8). Крадци - защото те крадат душите от Бога, разбойници - защото проповядват, без да са пратени от Бога.

Вестник “Царкоунае слова” , Беларусь, 1994, № 11.

7 коментара:

Boyko каза...

Бойко Златев

В мрежите на безпросветното невежество

Причина за написването на тези кратки бележки е едно явление, което през последните години взе у нас доста забележими размери и продължава да се развива и разширява. Става въпрос за клеветенето и очернянето на хора, които имат безспорен принос в българската и световната културна съкровищница. Тази дейност е придобила широк размах не само в България - в някои страни за нея е влязъл в употреба специфичният термин "бузинизъм" (по името на известния с клеветническите си статии украински журналист Бузина). Макар че в бузинистките текстове често могат да бъдат открити признаци на маниакална обсебеност от идеята на всяка цена да се "разобличи" и "развенчае" обектът на лютата ненавист на бузиниста, мащабите на явлението дават основание да се предположи, че истинските причини за него са далеч по-дълбоки от жаждата за изява и облаги на психически неуравновесени и/или нереализирали се в живота личности.

Специфична особеност на българския бузинизъм (или на българското клеветене, очерняне и т.н.) е, че освен "родно производство" той бива и вносен, т.е. в България интензивно се публикуват преводни текстове с бузинистко съдържание. И ако клеветата безспорно е плод и на дълбоко невежество, в този случай се получава своего рода "невежество на квадрат" - умножават се едно по друго невежеството на чуждия автор и това на българския издател. При това често става дума за уважавани издания и издателства. А понякога се случва българският и вносният бузинизъм да си помагат един на друг и взаимно да се допълват.

Пример за горното са публикуваните у нас клеветнически очернящи материали за великия руски художник, поет, учен и общественик Николай Рьорих и съпругата му Елена (създатели съвместно с анонимна група учители от Изтока на философско-нравственото учение "Жива Етика", известно и под името "Агни Йога") и синовете им Юрий Рьорих (световноизвестен ориенталист) и Светослав Рьорих (известен художник) - и двамата продължители на обществените културни инициативи на своите родители.

Boyko каза...

Първа се появи статията на някой си г-н Н.Кроткий (sic!) "В мрежите на Агни Йога" [1]- в издадения от издателство "Тавор" сборник "Пътища към ада" редом с материали, осъждащи наркоманията, страстта към хазарта и други пороци.. Текстът започва с думите:

"Както и мнозина от съотечествениците ми, изпитвайки духовен глад след многото години на войнстващ атеизъм, аз се хвърлих в бездната на духовните търсения, които ме доведоха при учението на "Живата Етика" (Агни-Йога). С какво ме завладя тя? С новите, напълно потресаващи за атеиста дилетант знания за устройството на света, и преди всичко на духовния свят. "Живата Етика" се представя като някакъв синтез от наука, религия и философия, "синтез" между културите на Изтока и Запада. Тя призовава към "духовна еволюция", към онова, което жадуваше моята душа, и бързо обръща светогледа на 180 градуса... ".

Останалата му част е посветена на обяснения от страна на автора защо е изоставил предишното си увлечение и го е заменил с Православието. Обясненията му се свеждат до стремежа да представи Агни Йога като сатанинско и антихиристиянско учение. Тъй като нито една от 14-те книги на Агни Йога не съдържа нито сатанински, нито антихристиянски текстове, единственият изход за г-н Кроткий е да си ги измисли сам, като разчита, че читателят едва ли ще потърси самите книги. Тук наистина е редно да попитаме - съответстват ли фалшификацията на цитати и откритата клевета на християнския морал, за чийто защитник г-н Кроткий се представя и не е ли измислил той освен своя собствена "Агни Йога", с която да плаши доверчивия читател, и свое собствено "православно християнство", което да оправдава лъжите му? И дали причината толкова лесно да "обръща светогледа си" не се корени в самия него, а не в книгите, които чете. Статията е публикувана сравнително отдавна, през 1998 г., оттогава не сме наблюдавали нови творби на нейния автор и ни остава единствено да се надяваме, че през изминалите години Православието не е останало за него поредното "модно увлечение" и че все пак е възприел нещо от християнските истини.

Boyko каза...

Малко след Н.Кроткий се появиха статиите на неговия български аналог Стефан Чурешки, публикувани в различни медии, а някои просто на личния сайт на автора, които носят примамливите заглавия "Възобновяването на езичеството и ересите в България върви по пътя на науката" , "Езичество, окултизъм, национализъм и посткомунизъм. Съществува ли в днешна България духовен преход от атеизъм и марксизъм към езичество и окултизъм?" и "Канонизацията на Левски". А от съдържанието им читателят би могъл да получи много информация, която обаче не е истинна. Така например за Чурешки Николай Рьорих е масон и окултист. Богомил Райнов е за него дъновист, а Светлин Русев е наречен "окултната фигура в изобразителното изкуство". Но освен, че написаното не е вярно, авторът се ограничава единствено с голи фрази и нито аргументира своите квалификации, нито съобщава откъде е взел сведенията си. Логичният извод в случая е, че си ги е измислил сам. Плод на развихрено въображение е и писаното от Чурешки за ЧСОУ "Рьорих", тъй като нито обучението в това училище се базира на философията на Рьорих, нито пък философско-нравственото учение "Жива Етика" съдържа окултни и магични елементи.

В статията си Чурешки пише за Богомил Райнов и Светлин Русев като за членове на "овластения културен кръг, създаден от покойната Людмила Живкова", който и досега останал "начело на хуманитарното познание и обществени представи в България"[2]. Единственият наш автор, който съумя да напише роман, осмислящ на достатъчно високо художествено ниво съвременната българска действителност, се оказа не човек от по-младото поколение, както би следвало да очакваме, а именно Богомил Райнов, когото Чурешки най-безгрижно награждава с измислени епитети. Вече над 20 години след времето на Людмила Живкова Светлин Русев продължава да създава своите шедьоври. Картините му се откупуват от известни музеи и колекционери по цял свят, изложбите му се радват на голяма популярност. Но за г-н Чурешки това, разбира се, са дреболии, които дори не си струва да бъдат споменавани. Като трън в очите му е митичната "овластеност" на Светлин Русев и Богомил Райнов (Над кого? Над какво?). На фона на написаното за Светлин Русев и Богомил Райнов е направо учудващо как бдителното око на нашенския бузинист е пропуснало Антон Дончев - автор на цяла книга за Николай Рьорих (о ужас!) и на романа "Време разделно", който заради магическия му реализъм г-н Чурешки с присъщата му лекота да раздава епитети като нищо би могъл да причисли към "окултната литература". За сметка на това с фанатична устременост Чурешки съзира окултизъм в творчеството на Ботев, понеже в баладата "Хаджи Димитър" се споменавали самодиви. Като се има предвид факта, че авторът на тези "идеи" е понастоящем учител в средното училище, не е трудно да се досетим какъв е източникът на част от кандидатстудентските бисери по история и българска литература, на които всяка година ставаме свидетели.

Boyko каза...

На трето място следва да споменем основния клеветник срещу Рьорих в Русия - дякон Андрей Кураев - съмнителен автор, чиято недобросъвестност при работа с текстове е отдавна известна в родината му [вж. 3,4,5,6,10] и на когото християнската периодика в България упорито се опитва да изгради имидж на авторитетен богослов. При това старателно бива премълчаван фактът, че книгите на Кураев са забранени за разпространение в Троице-Сергиевата лавра и Оптина Пустиня в Русия. Не се продават негови книги и в книжарницата на Новодевичия манастир в Москва. Преди демократичните промени - аспирант в Института по философия на АН на СССР, активно изучаващ марксизма-ленинизма и подготвящ се за кариера по стъпките на баща си (сътрудник в идеологическите структури на КПСС), с идването на демокрацията Кураев рязко "обръща мирогледа си на 180 градуса" и се преориентира към Православната църква, където почти веднага започва да се занимава с това, за което е учил - да бди за "идеологическата чистота" и да се бори с всичко ново, непонятно и неразбираемо за него, на първо място - с философско-нравственото учение "Жива Етика". Освен с клеветите си срещу семейство Рьорих на руските читатели Кураев е познат и като яростен антисемит, според когото денят на жената 8 март е законспириран еврейски празник, а описаните в библейската книга "Естир" събития не са се случили по промисъл Божия, а са плод на еврейски политически интриги.[вж. 6,7,9 ] Разбира се, може би трябва да сме щастливи и благодарни, че точно тези текстове на "авторитетния богослов" не са преведени и издадени на български език от нашенските му почитатели. Но и в онова, което е преведено, скандалните моменти никак не са малко. Така например в книгата "За нашето поражение" [8] Кураев пише:

"Нека си спомним с какво изкушава антихристът християните на "осмия Вселенски събор" в "Три разговора" на Владимир Соловьов…

Boyko каза...

По догадката на Владимир Соловьов мечтата на антихриста е да затвори православието в ритуално-етнографски резерват. В "Повест за антихриста", която увенчава посмъртното произведение на Соловьов "Три разговора", антихристът, провъзгласил се за президент на земното кълбо, надявайки се да купи благоразположението на православните, се обръща към тях със следните думи: "Любезни братя! Знам, че сред вас има такива, за които най-ценното в християнството е неговото свещено предание, старите символи, старите песни и молитви, иконите и чинът на богослужението. И наистина, какво може да бъде по-ценно за религиозната душа? Знайте, възлюбени, че днес подписах устав и отпуснах огромни средства от Световния музей на християнската археология с цел откриването и съхранението на паметниците на църковната древност… Братя православни! На който му е по сърце тази моя воля, който според чувството на сърцето си може да ме назове свой истински вожд и господар, нека дойде тук!"…"

и по-нататък, след цитата от Соловьов, в бележките към този пасаж:

"Този “Събор” е описан и от Е.Рьорих: "Нова църква трябва да замени старата в пълното сияние на Красотата на Исусовия Подвиг, тя ще трябва да събере Велик Вселенски Събор, който да преразгледа в светлината на новото съзнание всички постановления на предишните Събори. И чак тогава ще бъде основана Новата религия, религията на Св.Дух."(Письма Елены Рерих. 1932-1955. Новосибирск, 1992, с. 67)."

Интересното в случая е не само това, че Кураев не се аргументира защо според него става въпрос за същия "този" събор и за да постигне целта си, е готов да отъждестви Св.Дух с антихриста. Същият пасаж от книгата на Вл.Соловьов е цитиран с опит да бъде приложен към Николай Рьорих (за целта цитатът е даден с пропуски) и от профашисткия печат в Харбин (Китай) през 30-те години на миналия век.

В писанията си срещу семейство Рьорих Кураев се позовава доста често и на своите предшественици и сподвижници в клеветата О.Шишкин и А.Сенкевич. И двамата намериха у нас добър прием. Сп. "Факел" дори се самоунизи до степен да помести глава от книга на Шишкин в два последователни броя (бр.2/3 и 4 за 2002 г.). Пълната несъстоятелност на твърденията му е убедително разкрита от А.Стеценко в [11], същата е констатирана още през 1996 година и от компетентните съдебни власти в Русия - с решение на Тверския градски съд информацията, съдържаща се в статиите на О.Шишкин е призната за несъответстваща на действителността. След щателно проучване на архивите А.Стеценко доказва, че цитираните от Шишкин архивни документи или изобщо нямат отношение към Рьорих, или съдържащата се в тях информация се различава от цитираното от Шишкин. Що се отнася до скандалното посещение в България на А.Сенкевич, информация за него също може да бъде намерена в [11].

Boyko каза...

За разлика от Кураев, Шишкин и Сенкевич, написали цели книги и поредици от статии, друг един публикуван у нас автор - архимандрит Лазар Абашидзе - се е задоволил просто да състави "списък на опасните еретици", в който семейство Рьорих са наречени "световноизвестни окултисти, създали извънредно популярното днес лъжеучение „Агни йога", което в мека форма, етически безупречно и изискано интелектуално предлага смъртоносен демонизъм."[12]. По какъв начин смъртоносният демонизъм може да бъде етически безупречен - това е въпрос, над който трябва да размисли читателят, тъй като авторът очевидно е пропуснал да си го зададе... Отново присъства единствено голата фраза, клеветата в чист вид. За други имена от списъка арх. Лазар се е опитал и да се аргументира защо ги счита за еретици, но тези аргументи не са нищо повече освен открито признание в собственото му невежество. Така например за свещеник Павел Флоренски (също включен в списъка на еретиците, наред с Николай Бердяев, Владимир Соловьов, Елена Блаватска и много други) арх.Лазар пише:

"Някои от трудовете на отец Павел Флоренски се пренаситени с усложнена терминология и са трудни за разбиране."

Такива "аргументи" биха дали основание да се обявят за еретици и повечето съвременни учени. Те бледнеят дори пред аргументацията на средновековната инквизиция. А от списъка на опасните еретици до "индекса на забранените книги" има само една крачка...

Boyko каза...

Единственият начин да се противодейства на тази нагла и безочлива клевета е да се каже това, от което клеветниците се страхуват най-много, защото клеветата им става безсилна. Да се каже, че философското, научното и художественото наследство на семейство Рьорих от десетилетия е обект на изследване от страна на специалисти в различни области на знанието. Интересуващите се биха могли да се запознаят както със станалите класически трудове на рьориховеда П.Беликов, така и с произведенията на съвременните изследователи на жизнения път, научното, художествено и философско наследство на семейство Рьорих като академик Л.В.Шапошникова (индолог, философ и писател), професорите В.В.Фролов и А.И.Иванов (философи), академик Ш.Амонашвили (педагог) и много други. Статии по философско-нравственото учение "Жива Етика" се публикуват в най-авторитетното руско философско списание "Вопросы философии". Вече повече от десетилетие в Москва съществува Международният център-музей "Рьорих" (създаден по инициятива на Светослав Рьорих), със статут на неправителствена организация към ООН, който всяка година провежда международни научно-обществени конференции на теми, свързани с Рьориховото философско наследство. Съорганизатори на тези конференции са уважавани научни институции като Руската академия на науките, Руската академия за естествени науки, Руската академия на космонавтиката и др., авторитетни международни организации - ЮНЕСКО, Световната федерация на фондовете на мира, Международната лига за защита на културата и др.

На фона на съществуващия информационен вакуум по тези въпроси у нас обаче свободните съчинения и нехудожествените измислици на господата Кроткий, Кураев, Чурешки, Абашидзе и подобните им получават широко поле за разпространение. И продължават да оплитат читателите в мрежите на безпросветното невежество...

Литература:

1. Н.Кроткий. "В мрежите на Агни йога". Сборник "Пътища, водещи към ада.", Тавор, София. http://tavor.hit.bg/chitalnia/chit.htm (също и във в. "Духовен дом", бр. 8, август 1998 г.)

2. Ст.Чурешки. "Езичество, окултизъм, национализъм и посткомунизъм. Съществува ли в днешна България духовен преход от атеизъм и марксизъм към езичество и окултизъм?"

3. А.Владимиров. В поисках Православия. Москва, "Беловодье", 2000 г.

4. Л.В.Шапошникова. Подвижничество диакона Кураева. Сборник "Защитим имя и наследие Рерихов", Москва, МЦР, 2001.

5. К.Мяло. Звезда волхвов или Христос в Гималаях

6. А.Нежный. С приветом от Клары

7. Д.Таланцев Дьякон Кураев - коричневый "богослов"

8. А.Кураев. За нашето поражение. Фондация "Покров Богородичен", 2001 г.

9. Г.Ю.Ясько. Недоделанный антисемит.

10. Лутай С., Зайцев К., Борисенко М. Мракобесие для простаков.

11. А.В.Стеценко. Клевещите, клевещите, что-нибудь да останется. Сборник "Защитим имя и наследие Рерихов", Москва, МЦР, 2001.

12. Архимандрит Лазар Абашидзе. Какво е необходимо да знае съвременният православен християнин. София, "Тавор".